APARITIA PRODUSELOR BIO

Bio, eco, organic, natural, ce alegem?

Probabil ca ai auzit de multe ori termenii bio, eco, organic sau natural fara sa stii ce sa alegi sau care este diferenta dintre ele. Produsele bio-organice reprezinta cea mai noua tendinta in ceea ce priveste modul de a trai sanatos.

Ca mamica este important sa fii informata cu privire la alternativele mai sanatoase pentru familia ta.

Fie ca vorbim despre alimente, cosmetice, produse de ingrijire si curatenie sau suplimente nutritive, ele sunt compuse din plante, ingrediente organice, fara a fi fost modificate genetic sau fara sa li se fi adaugat alte produse chimice.

Intre produsele naturale si cele bio-organice exista diferente majore, implicand o productie diferita.

In cazul produselor naturale, bazate pe plante, acestea nu au fost cultivate pe terenuri organice si nici nu au fost supuse procedeelor naturale, fara substante chimice, pentru obtinerea substantei finale. In cazul produselor bio-organice, este garantat faptul ca plantele se cultiva pe terenuri pe care nu a fost aplicat niciun ingrasamant chimic, sunt culese fara a li se aplica procedee chimice si sunt ambalate fara conservanti sau alti substituienti chimici.

In Uniunea Europeana, de la 1 ianuarie 2009, Regulamentul CE 8344/2007 privind productia ecologica  ar fi trebuit sa instituie o noua sigla "bio" care se aplica, obligatoriu, pe toate produsele agricole si alimentare obtinute in UE. Aceasta initiativa ar trebui sa permita consumatorilor o identificare facila a produselor bio, indiferent din ce colt al Uniunii provin. Din cauza disputelor intre statele membre, introducerea noii sigle s-a amanat pana in 2010.

Britanicii se opun ideii ca pe logo-ul european sa apara "bio", deoarece termenul recunoscut in Marea Britanie pentru alimentele fara chimicale este "organic". Pe acelasi principiu, francezii insista pentru "bio", polonezii pentru "eco". Indiferent care ar fi rezultatul negocierilor, bio si organic inseamna acelasi lucru: produse mai sanatoase, fara chimicale daunatoare si fara modificari genetice. Incearca-le si tu pentru familia ta!



Piata romaneasca a produselor BIO


Daca in vestul Europei si peste ocean produsele bio au iscat o adevarata isterie printre consumatorii interesati de o viata sanatoasa si o alimentatie naturala, in Romania ne aflam abia la inceputul, un inceput timid, al miscarii bio. Magazinele dedicate exclusiv produselor organice se pot numara pe degete si functioneaza in special online, iar oferta e saracacioasa. Ca sa nu mai vorbim de preturile uriase care descurajeaza instantaneu pe cei care ar dori sa manance mai sanatos. Ei sunt si asa putin pentru ca, la noi in tara, nu exista informatii suficiente, nu exista o cultura bio. Putinii care au auzit de asemenea produse isi imagineaza ca sunt rezervate exclusiv celor care nu duc grija zilei de maine.

Consumul de produse bio este foarte scazut, iar cei care apeleaza la acestea o fac doar din cand in cand, la ocazii speciale. De fapt, este imposibil sa adopti o dieta exclusiv organica. Cei care nu cred n-au decat sa incerce. Se estimeaza ca in urmatorii ani consumul de alimente si alte produse bio nu va creste foarte mult, iar pana cand va ajunge la nivelul celui din vest, va mai trece foarte multa vreme.

Ei bine, chiar daca nu stim foarte multe despre curentul bio, agricultura organica este foarte dezvoltata in Romania. In ciuda nivelului precar de informare, capacitatea de productie este mare caci ne ajuta climatul, iar forta de munca este ieftina. Problema este ca tot ceea ce producem merge la export, mai ales sub forma de materie prima. Aceasta este exportata si folosita de procesatorii straini, care nu au mereu posibilitatea sa-si produca propria materie prima, datorita conditiilor de mediu, insa au tehnologia necesara si resursele financiare pentru a procesa si ambala ceea ce primesc de la noi. La final, importam produsul finit realizat din materia prima pe care am exportat-o si il cumparam din supermarket-uri la preturi mult mai mari. In final platim adaosurile datorate certificarii, amabalarii, procesarii, transportului si numelui de marca sub care se vinde un produs ce a plecat de la noi.

Asa se explica pretul chiar si cu 50% mai mare al produselor bio fata de cele normale, un pret prohibitiv care ne tine departe de raioanele cu produse organice. Coroborat cu lipsa de informare a consumatorilor, el face ca cererea de produse organie sa fie scazuta, ceea ce mentine si oferta la un nivel scazut.

Si problema nu este doar cererea scazuta ci si dificultatile pe care le intampina agricultorii si procesatorii. O ferma bio nu primeste la fel de mult sprijin din partea statului ca una clasica, iar specialistii in domeniu sunt putini, la fel ca si resursele de management al fermelor organice. Criteriile care trebuie indeplinite sunt multe, iar costurile de productie sunt mari.